Tankarna kommer och går


Har du känt någon gång att du skulle vilja stänga av tankesystemet och bara få koppla av inne i hjärnan? Man undrar varför vissa tankar uppstår och känner sig konstig då tankarna far runt inne i huvudet.


Ofta uppstår ordet "varför" när det gäller tankar.

Varför tänker jag så? är tanken sann? Är jag konstig?


Du ser, tänker, känner och för det mesta går allt automatiskt och samtidigt. Allt kopplas ihop till en upplevelse av helhet och sammanhang. Tankar har några viktiga egenskaper.


·     Tanken är inte en vän. Det är snarare en följeslagare som har till uppgift att upptäcka och varna för allt som skulle kunna vara ett hot, idag eller i framtiden.


·     Tankarna kommer automatiskt och kan bara kontrolleras till en del- huvudsakligen genom vårt valda beteende.


·     Tankar ger alltid intryck av att vara sanna, trots att det inte alltid är så.



Trots att vi gärna skulle så är det inte rimligt att alltid tänka positivt. Men ibland kommer de jobbiga tankarna som är så svåra att hantera. Tankarna bara kommer och är för oss en sanning. Vi tror på våra tankar vilket gör dem till verklighet. När tanken känns sann går den raka vägen till känslorna, där problemet brukar uppstå. Vi kan bli ledsna och arga genom tanken.


Vi måste lära oss att se kritiskt på tankarna. Då en jobbig tanke uppkommer kan du för dig själv analysera hur trovärdig tanken är. Intala dig själv att tanken faktiskt inte är sann och försök att koppla bort den.


Det går inte att värdera och analysera alla tankar som uppstår. Det skulle bli för ansträngande och vi skulle inte må bra.

En annan bra sak du kan göra när tankarna kommer är att skriva för och nackdelar.  Du inser då fort om tanken är sann eller inte.


Lär dig att inte värdera tanken "varför känner jag såhär". Du kommer inte få något svar på den frågan och nya jobbiga tankar uppstår.

Låt bli katastrof tänkande och hejda tankarna! Gör ett försök och se om det hjälper i din vardag!.


"ibland när jag säger det jag tänker så märker jag att jag inte alltid tycker så" nalle puh.

Kom ihåg att du är värdefull/ Camilla


Kommentarer
Postat av: Leonora

Hoppas du får en underbar dag :)

allt väl? :)

2009-02-18 @ 13:16:37
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: petronella

haha, äntligen ahr jag hittat hit! Nu kan jag länka dig, du sa nämligen itne vilken adress de va sist ;) !

fint de är :)

2009-02-18 @ 14:13:28
URL: http://petronellaclaeson.blogg.se/
Postat av: Mamma Jeanette

Grattis till din nystartade blogg min gumma!

Den är jättefin!! Och du kommer inte att ha några probem med att fylla den med "bra tankar"

Kram Mamma.

2009-02-18 @ 21:05:56
URL: http://www.angelhairs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0